Höns i väst

Öppettider


Vi har inga fasta öppettider eller fysisk butik. Beställda varor eller djur kan hämtas hos oss efter tidsbokning.


Webbshoppen är öppen dygnet runt och beställningar hanteras vanligtvis inom 24 timmar. Vårt mål är leverans inom 3 dagar efter hantering.

Följ oss här

© Robin Jagebrant 2024

Swish: 123 193 33 08     

BG: 5448-9547

Höns i väst

Villkor

1. Köp


När Ni beställer från oss på Höns i Väst träffas avtal om köp vid utcheckningen från webshoppen. Förekommer det felaktigheter i beställningen, t.ex felaktigt pris eller ogiltigt leveranssätt, så förbehåller vi oss rätten att korrigera detta.

Höns i Väst ingår endast i avtal med myndiga personer, dvs personer som är över 18 år.

När Ni gör en beställning, begär en offert eller kontaktar oss från honsivast.se så godkänner Ni att vi lagrar era uppgifter. Om betalningen sker via faktura och fakturan inte betalas innan dess förfallodatum påförs en påminnelseavgift på 60kr.

 


2. Leverans


När Ni har gjort en beställning i vår webshop så kommer vi kontakta dig för att boka en utkörning eller en upphämtning och vi kommer då försöka komma överrens om en tid som passar båda parter. Vårt mål är att kunna leverera eller lämna ut varor inom 1-3 dagar, men i vissa fall kan det dröja längre än så. Skulle det inte gå att komma överrens om en leveranstid så förbehåller vi oss rätten att makulera beställningen.

Om det ej är möjligt att kontakta er för att boka en leverans / utlämning med hjälp av de uppgifter som Ni angivit vid utcheckningen så förbehåller vi oss rätten att makulera ordern.

Om Ni har valt ett leveransalternativ som inte är giltigt för din beställning eller leveransadress så kommer vi erbjuda dig att ändra detta och om detta inte är aktuellt så förbehåller vi oss rätten att makulera beställningen.

Skulle det uppstå förseningar med leveransen / utlämningen så kommer vi att försöka komma överrens om en ny leveranstid och om detta inte är möjligt så har Ni rätt att avbryta din beställning.

Skulle Ni upptäcka en transportskada på produkten så skall detta anmälas direkt till oss vid leverans / upphämtning.

Skulle Ni ha mottagit en felaktig produkt så bör detta anmälas till oss så snart som detta upptäcks. Vi ser då till att Ni får en ny / rätt vara, eller en återbetalning.

 


3. Priser och betalning


Alla priser anges ink. moms. Den slutgiltiga kostnaden anges vid utcheckningen och bekräftas vid leverans / upphämtning.

De betalningsalternativ som vi erbjuder är betalning via faktura med Swish eller Bankgiro. Vi kan i undantagsfall ta emot kontanter med jämna pengar.

Betalning sker genom Swish eller Bankgiro, fakturan lämnas över vid leverans och skall vara betald 30 dagar efter att beställningen lades. Om man önskar att betala kontant så görs detta vid leverans med jämna pengar.

Återbetalning från Höns i Väst sker inom 20 dagar från dess att överrenskommelse om återbetalning träffats.

 


4. Ångerrätt


När Ni handlar hos Höns i Väst så har Ni ångerrätt i 14 dagar efter att Ni mottagit er beställning, undantag gäller för djur samt avelsägg, se punkt 6. Ni har rätt att öppna förpackningen för att granska er vara, men om Ni hanterat er vara i större omfattning än vad som krävs för att fastställa varans egenskaper så förbehåller sig Höns i Väst rätten att ta ut en värdeminskning vid ett eventuellt ångrat köp. Vid beställning av varor som inte går att öppna utan att förpackingen skadas så har Ni ändå som köpare rätt att öppna förpackningen för att granska dina varor, Höns i Väst förbehåller sig dock rätten att ta ut en värdeminskning om varorna hanterats i större omfattning än vad som krävts för att granska dina varor, till exempel om förpackningen tillfogats mer skada än vad som anses nödvändigt.

Vid beställning av varor som vi inte lagerför i vårt ordinarie sortiment och som har en begränsad hållbarhet så gäller inte ångerrätten.

Om Ni önskar att returnera en felfri vara så är det Ni som står för fraktkostnaden på 18,50kr/mil som vi behöver köra för att hämta varan. Det är dock möjligt att vi ändå har vägarna förbi, det kan då vara möjligt för oss att hämta varan utan, eller till en lägre kostnad. Om Ni vill så kan Ni lämna varan hos oss själv, kontakta då oss för att stämma av tid för returen.

 


5. Reklamation


Samtliga varor hos Höns i Väst omfattas av en lagstadgad reklamationsrätt på 3 år, undantag gäller för djur samt avelsägg, se punkt 6. Det är endast ursprungliga fel som omfattas av reklamationsrätten och inte sådana fel som är orsakade av normalt slitage eller felaktig förvaring / hantering.

Reklamation skall göras inom skälig tid, dock senast 2 månader efter att Ni upptäckte felet.

Eventuell tvist löses av Allmänna Reklamationsnämden.

 


6. Djur och avelsägg


6a, Djur:


Fjäderfän är mottagliga för en rad olika sjukdomar som kan smitta en hel besättning. På grund av detta så har vi en stängd gård där alla djur är kläckta hos oss och vi köper inte in levande djur på grund av smittorisk. Detta gör att Ni som vill titta på djuret före köp kommer att behöva desinfektera era skor innan Ni beträder gångarna i fåglarnas utrymmen och Ni kommer ej att få gå in i burarna. Ni får ej heller vidröra djuret före köp. Smittorisken gör även att vi inte kan ta tillbaka djur som har lämnat våra händer. Ett djurs hälsa kan snabbt förändras i en ny miljö t.ex orsakad av stress, ohyra, etc. På grund av dessa orsaker så gäller ej ångerrätt. Vid eventuell reklamation måste Ni som köpare kunna styrka att felet fanns på djuret innan det lämnade oss och om detta kan göras så kommer Ni att återbetalas köpeskillingen, men vi kommer inte att ta tillbaka djuret.

Om ett djur skulle visa symptom på sjukdom hos oss så kommer vi att skicka in detta till SVA för analys och om en smitta mot förmodan skulle upptäckas hos oss så kommer vi stoppa all försäljning av djur. Trots detta kan vi inte garantera att djuren inte kan vara bärare av t.ex ett virus som gått oss obemärkt förbi. Vi kan inte hållas ansvariga för eventuell smitta på annan plats.


6b, Avelsägg:


Vi kontrollerar regelbundet befruktningsgraden hos våra avelsägg och vårt mål är att den skall vara så hög som möjligt, därför säljer vi endast avelsägg om senast utförda befruktningskontroll visat minst 80% befruktningsgrad. Det kan dock inte uteslutas att befruktningsgraden varierar mellan kontrollerna. Vi levererar aldrig avelsägg äldre än 14 dagar.

Avelsägg kräver särskild behandling och de är känsliga mot t.ex stötar och temperaturvariationer. På grund av detta gäller ej ångerrätt, då vi ej vet hur äggen har hanterats utav Er som kund. Kläckresultat påverkas även stort av äggkläckningsmaskin, kläckprocess, omgivningsförutsättningar, ålder, etc. Därför kan vi aldrig garantera en viss kläckbarhet. Vid misstanke om dålig befruktningsgrad ber vi Er att returnera äggen oöppnade till oss för kontroll av groddskiva. Om befruktningsgraden skulle visa sig vara under 50% så kommer Ni att återbetalas för köpeskillingen av de obefruktade äggen upp till max 50% av det totala antalet ägg. Detta gäller endast vid köp av minst 10 ägg, vid lägre antal än 10 ägg går det ej att göra en rättvis bedömning av befruktningsgraden, därför kan dessa ej reklameras.

Privacy policy

OK